سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دورترین آفریدگانِ از خداوند متعال، دولتمندِ بخیل است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 95 تیر 31 , ساعت 12:19 صبح

پل جویی,پل جویی در اصفهان,پل چوبی

تاریخچه : پل جویی اصفهان یکی از پل های قدیمی زاینده رود می باشد که راه اختصاصی کاخ هفت دست و کوشک آیینه خانه بود.

برای برقراری ارتباط ساکنان شهر اصفهان که در دو طرف رودخانه زایند رود بودند، ایجاد پل هایی بر روی رودخانه مورد نیاز گشت. پل های شهرستان، مارنان، سی و سه پل و خواجو از جمله قدیمی ترین پل های شهر اصفهان هستند که بر روی این رودخانه زیبا ساخته شدند. پل باریک و کم عرضی در خیابان اسماعیل اصفهان رویت می شود که مابین پل خواجو و پل سی و سه پل قرار گرفته است.

پل زاینده رود اصفهان,پل سعادت آباد,پل سعادت آباد اصفهان

در گذشته این بنا در غرب کاخ های هفت دست و آیینه خانه واقع شده بود. این دو کاخ به همراه تعدادی از کاخ های دیگر ، توسط حاکم اصفهان به نام مسعود میرزا ظل السلطان در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه ویران گشتند. در برخی کتب از این پل با نام پل سعادت آباد اصفهان یاد شده است.  در درازای جوی آبی بر روی ناحیه سنگ تراش وسط پل جریان داشت که به همین خاطر به پل جوبی یا جویی معروف شد. در واقع، بخشی از آب باغ های شمالی از طریق این جوی تأمین می گشت. متاسفانه در حال حاضر این جوی آب پر شده است. البته در زبان عامیانه برخی از مردمان اصفهان به غلط به پل چوبی نیز عنوان می شود. چون  در ساختمان این پل چوبی به کار نرفته است.

پل های زاینده رود,تاریخچه پل جویی

در زمانی که شاه عباس دوم در اصفهان حکومت می کرد به دلیل علاقه به ساختن بناها، پل جویی را که مورد نیاز برای ارتباط دو منطقه بود دستور به ایجاد آن نمود. پل جویی از لحاظ معماری دارای 21 دهانه طاق جناغی شکل، دو اتاقک و آب برهای مثلثی می باشد. در گذشته و در قسمت میانی پل، برج شش ضلعی قرار داشت که از هر سوی آن چشمه ای  جاری بود. با توجه به بلایای روزگار، پل جویی که از سنگ تراشیده شده  به دلیل طول زیادو پهنای کم بسیار مقاوم بوده است. در کلیه بدنه و طاق های پل از آجر با ملات گچ استفاده شده و در پایه های آن ملات ساروجی کار شده است.

پل جویی,پل جویی در اصفهان,پل چوبی

پل جویی اصفهان تنها برای عبور و مرور مردم ایجاد نگردید، بلکه تنها راه ارتباطی باغ های شمالی و جنوبی زاینده رود نیز به حساب می آمد. هم چنین گاهی اوقات برای گذر خانواده شاه عباس و ملاقاتشان با بزرگان، سفیران نیز استفاده می شد.


منبع : نشاط آوران


چهارشنبه 95 تیر 30 , ساعت 6:27 عصر

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

تاریخچه : در شمال شیراز و در مسیر جاده شیراز و اصفهان آرامگاه خواجوی کرمانی را مشاهده می نماییم. این آرامگاه در دامنه کوه صبوی و در تنگ الله اکبر واقع شده است.

قبر این شخص بزرگوار بر جنب دروازه قرآن می باشد. از کنار مقبره خواجوی کرمانی آب چشمه رکناباد می گذرد. با اعتبارات اداره فرهنگ فارس در سال 1315 هجری شمسی تصمیم به ساخت این آرامگاه شد.

بقعه خواجوی کرمانی,پنج مثنوی,خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی از شاعران مطرح ایران در قرن هشتم  است. ایشان از شاعران زمانه مغول بوده و شعرهایی در ستایش پادشاهان منطقه فارس را دارد. خواجوی کرمانی به نخل بند شاعران شهرت داشته و ملقب به خلاق المعانی و ملک الفضلا می باشد. ایشان در اواخر قرن هفتم در کرمان متولد شد و در دوره جوانی به اصفهان، آذربایجان، ری، مصر، شام و عراق مسافرت نمود و بعد از این سفر طولانی در شیراز سکنی گزید. از اثرها و اشعار خواجوی کرمانی می توان به دیوان و پنج مثنوی اشاره کرد. خواجوی کرمانی در شهر نزدیک رکناباد شیراز به خاک سپرده شد.

دیوان خواجوی کرمانی

 محل آرامگاه خواجوی کرمانی در فضای بدون سقف قرار گرفته و در میان صفه آرامگاه، سنگ قبر محدبی شکل و برآمده مشاهده می شود. کتیبه هایی که نشان دهنده وجود قبر خواجو باشد در این بقعه رویت نمی شود و فقط در بالای آن متن قرآنی به خط ثلث نگارش شده است.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

بر طبق رسم زمانه در بالا و پایین قبرهای شاعران و عارفان دو ستون سنگی کوتاه قرار می دادند که در کنار این سنگ قبر نیز به چشم می خورد.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در سال 1337 هجری شمسی، اداره باستان شناسی استان فارس اقدام به ساخت یک اتاق در بخش شمالی فضای مقبره کردند که بر روی کاشی های پیشانی اتاق چند بیتی از غزلیات خواجوی کرمانی به خط نستعلیق نوشته شده است.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در بالای مقبره خواجوی کرمانی سه غار وجود دارد. یکی از غارها محل عبادت زهاد و مشایخ بود که خواجوی کرمانی هر از گاهی برای عبادت به آن جا می رفت. غار دیگر دارای دهانه طاقی ضربی از نوع کجاوه های سنگی است که قبر وزیر معروف شاه  ابواسحاق اینجو در آن قرار دارد.

آرامگاه خواجو کرمانی,اثر خواجوی کرمانی,اشعار خواجوی کرمانی

در کنار این غار نقوش برجسته از نبرد رستم و شیر دیده شده، که به فرمان فرمانروای فارس در سال 1218 هجری قمری ساخته شده است. همچنین در کنار این نقوش ، نقش برجسته فتحعلی شاه به همراه دو نفر از پسرانش نیز رویت می شود. در حال حاضر در مقبره خواجوی کرمانی مرمت ها و تعمیراتی صورت گرفته است.

منبع : نشاط آوران


چهارشنبه 95 تیر 30 , ساعت 5:32 صبح

تولد مسیح,جلفا اصفهان,کلیسا اصفهان

تاریخچه : کلیسای بیت الحم اصفهان یکی از زیباترین کلیساهای محله جلفای این شهر می باشد و در نزدیکی کلیسای مریم مقدس قرار دارد. گنبد این کلیسا از لحاظ ارتفاع بین دوازده کلیسای موجود در این محله، بلندترین محسوب می شود به گونه ای که به راحتی از فواصل دور نمایان است.

این کلیسا توسط تاجری مسیحی به نام خواجه پطروس در دوران سلطنت شاه عباس کبیر ساخته شد. تصویر این شخص بر روی دیوار کلیسا بیت الحم کشیده شده و آرامگاه وی نیز در ایوان مقابل درب غربی کلیسا وجود دارد. دیوارها و پی این بنا بسیار قطور بوده و در برخی نقاط به چندین متر می رسد.

کلیسا بیت الحم,کلیسا مریم مقدس,کلیسا وانک

در معماری و تزئینات کلیسای بیت الحم اصفهان نقاشی هایی از زندگانی حضرت مسیح و هم چنین طلاکاری های زیبا وجود دارد. در حیاط این بنا دو تالار تدفین مشاهده می شود که در آن هفتاد سنگ قبر از بزرگان ارامنه قرار دارد. ساختمان کلیسای بیت اللحم دارای پلانی مستطیل شکل در دوطبقه و ساخته شده از آجر می باشد.

گنبد کلیسا که به صورت دو پوسته ساخته شده، با طلاکاری و کتیبه هایی تزئین گشته است. هشت پنجره در ساق گنبد رویت می شود که طاق نماهایی نقاشی شده از چهره دوازده حواری مسیح(ع)، رستاخیز مسیح و غیره وجود دارد. گنبد کلیسای بیت الحم بروی چهار ستون مرتفع بنا شده است .

معماری کلیسای بیت الحم اصفهان

در محراب گنبد دوازده تصویر زیبا که از جمله ی آنها میتوان به تصویر بهشت اشاره کرد، قرار دارد. در سمت چپ این نقاشی، تصویری از خواجه پطرس دیده می شود. همچنین ناقوس کلیسا بیت الحم در ضلع غربی گنبد واقع شده است. در بخش هایی از کلیسا  همچون سرود خوان و اطراف گنبد و بخش بالایی محراب کتیبه هایی با خط ارمنی طلایی مشاهده میشود. در بخش سرود خوان کلیسا تابلوهایی از تولد مسیح و غسل تعمید ایشان دیده میشود. همچنین در بخش عوام نیز تابلوهای زیادی  وجود دارد.

تولد مسیح,جلفا اصفهان,کلیسا اصفهان

کلیسا بیت الحم اصفهان دارای سن مربوط به گروه کر یا همان سرودخوان می باشد که این نکته  قابل توجهی می باشد. نقاشی های این کلیسا مربوط به تلاش شخص خواجه اوتیک است. نکته حائز اهمیت در نقاشی های کلیسای بیت الحم این است که از ظرافت هنری خاصی نسبت به کلیسای وانک برخوردار است.

در گذشته در اطراف این کلیسا چهار حیاط بوده که اکنون فقط بخش شرقی آن بجا مانده وسایر حیاط ها تخریب و تبدیل به خیابان نظر فعلی گردیده است.


منبع : نشاط آوران


دوشنبه 95 تیر 28 , ساعت 12:54 عصر

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

تاریخچه : خانه طباطبایی ها اصفهان توسط بازرگان نطنزی به نام حاج سید جعفر طباطبایی در محله سلطان امیر احمد ساخته شده است. هم چنین قدمت این ساختمان به 100 سال می رسد.

خانه زیبای طباطبائی ها جزء یکی از با شکوهترین و برترین خانه های ساخته شده در کاشان اصفهان است.  تزئینات به کار رفته در این خانه از شاهکارهای عهد قاجار می باشد. تاریخ ساخت این بنا متعلق به سال های بین 1250 و 1255 هجری قمری است. هم چنین کتیبه ای بر سردر اتاق شاه نشین قرار دارد که تاریخ اتمام نقاشی های صورت گرفته در بنا را مربوط به سال 1298 هجری قمری بیان می دارد. بر طبق گزارش کارشناسان میراث فرهنگی خانه طباطبایی ها اصفهان، بر روی خانه ای قدیمی که در دوره زندیه تخریب گشته بنا شده است.

خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی ها پلان,عکس خانه طباطبایی ها

توسط استاد علی مریم ، معماری خانه طباطبایی ها صورت گرفته است. البته از آثار نبوغ معماری ایشان نیز می توان به تیمچه امین الدوله و خانه بروجردی ها  اشاره کرد. این خانه در کنار بقعه یکی از نوادگان امام جواد علیه السلام و هم چنین در مرکز محله ساخته شده است.

معماری خانه طباطبایی

نام خانه از اسم شخص مالک خانه بنام سید جعفر نطنزی  گرفته شده است. این شخص به دلیل سید بودنش به طباطبایی شهرت داشت. سید جعفر تاجر فرش و جزء خیرین محله بود.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

اصول پنج گانه معماری در خانه طباطبایی های کاشان به صورت کامل به کار گرفته شده است. این اصول شامل رسمی بندی، یزدی بندی، گره سازی، مقرنس و کاسه سازی است. رسمی بندی ها را می توان در سقف های اتاق شاه نشین ، یزدی بندی ها را در اتاق شاه نشین، مقرنس ها را در ایوان آیینه خانه و گره سازی را بر در و پنجره های خانه مشاهده نمود. خانه دارای مساحت 4730 متر مربع و شامل اتاق ها، حیاط ها و زیرزمین ها می شود.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

 کریم پیر نیا در کتاب معروفش بنام سبک شناسی معماری ایرانی، این خانه باشکوه را به پنج اصول معماری ایرانی و اسلامی نسبت می دهد. پنج اصول بیان شده عبارتند از : مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خودبسندی و درونگرایی است. این اصول با یک نظم دقیق در این بنای با عظمت قابل رویت است.

تاریخچه خانه طباطبایی کاشان,تاریخچه خانه طباطبایی ها,خانه طباطبایی کاشان

در پلان سردر ورودی خانه طباطبایی ها اصفهان، دو سکو قرار داده شده که به اصلاح به آن ها پیرنشین می گفتند. دو کوبه هم مختص آقایان و خانم ها برای در زدن  استفاده می شد. دو دالان در هنگام ورود به خانه وجود دارد که یکی راه ورود به بخش اندرونی و دیگری راه ورود به بخش بیرونی بوده و اما در عین حال هردو بخش به هشتی راه داشته اند. در پنجرها از شیشه های رنگی استفاده شده تا حشرات به داخل اتاق ها راه نیابند.

 

منبع : نشاط آوران


دوشنبه 95 تیر 28 , ساعت 5:59 صبح

تاریخچه مناره,دو مناره دارالضیافه,عکس دو مناره دارالضیافه اصفهان

در قدیم، مناره را بین دو مرز ایجاد می کردند و برای مشخص شدن مرز در داخل مناره وسیله ای نورانی قرار می دادند. به تدریج این ساختار در میان راه های عمومی نیز پیاده گشت. با توجه به بیاناتی که در تاریخ صورت گرفته اولین مناره ای که ساخته شد، مناره اسکندریه در مصر می باشد. در سرزمین های اسلامی مناره ها ارزش ویژه ای در معماری اسلامی پیدا کردند و این طور شد که موذن برای اذان گفتن در جایگاهی که در مناره برایش در نظر گرفته شده بود می رفت و در آن جا صدایش در سرتا سر منطقه می پیچید.

مناره چیست,مناره دارالضیافه,مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره مدور در محله یهودی نشین جوباره اصفهان در کوچه ای به نام کوچه حاج کاظم قرار دارد که دارای تزئیناتی به سبک مغولی و ارتفاع 38 متر است. مناره ها در قرن 8 هجری قمری ساخته شده اند اما به دلیل ریزش کتیبه های دو مناره تاریخ دقیق ساختشان مشخص نیست.

بنا به اظهارات عده ای  دو مناره دارالضیافه اصفهان را مربوط به دوران آل مظفر دانسته و گروهی دیگر آن ها را به دوره سنجریه نسبت می دهند. اما با توجه به مقرنس کتیبه به جا مانده این بنا متعلق به دوران اولجایتو ایلخانی است.

مناره های تاریخی اصفهان

در مناره های دارالضیافه تزئینات کاشی کاری صورت گرفته ، پس به نظر می رسد که سردر کاروانسرای با شکوهی بوده که متعلق به امیری در دوره ایلخانی است. پس در قدیم عمارتی مجلل متصل به سردر مناره ها قرار داشته است. با توجه به نظرات بیان شده و بودن کتیبه ای که دو جمله آن بیشتر قابل خواندن نیست می توان این حدسیات را قابل قبول دانست.

تاریخچه مناره,دو مناره دارالضیافه,عکس دو مناره دارالضیافه اصفهان

درباره نام حقیقی مناره ها به دو اسم دارالضیافه و دارالضیاء اشاره شده است. دو مناره بر روی پایه های قطور هشت ضلعی قرار گرفته اند. این پایه ها در حدود 30 متر ارتفاع دارند. کتیبه مقرنس در بالا مناره با خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی نوشته شده و با توجه به متن نگارش احتمال دارد در اطراف مناره ها مسجدی وجود داشته است.

در داخل مقرنس های دو مناره دارالضیافه اصفهان اسامی از محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین آورده شده و پوشش تزئینات مناره ها به خط بنایی فیروزه ای بر زمینه شطرنجی آجری می باشد.

 

منبع : نشاط آوران


   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ